generation-y2
De houding van de millennials tegenover de arbeidsmarkt vertoont een duidelijke verschuiving in waarden. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de London Business School. Onder meer stelden de onderzoekers vast dat 90 procent van de millennials te kennen geeft nooit langer dan vijf jaar bij dezelfde werkgever te willen blijven.

Bovendien blijkt dat 40 procent bij de aanwerving al zijn volgende carrière-stap aan het voorbereiden is. De Britse wetenschappers benadrukken dat werkgevers zich duidelijk bewust moeten zijn van deze verschuivingen indien ze jong toptalent willen aanwerven en behouden.

“Het is niet langer voldoende om jonge werknemers een aantrekkelijk salaris aan te bieden,” benadrukt onderzoeker Richard Hytner, professor marketing aan de London Business School. “De werkgevers moeten ook hun eigen opinies over een optimale carrière-ontwikkeling opzij schuiven en beseffen dat hun persoonlijke waarden over de start van een loopbaan niet langer meer hoeft overeen te stemmen met de doelstellingen van de nieuwe generatie.”

“Er is hier geen sprake van een houding van jongere werkkrachten, maar er moet aanvaard worden dat de waarden op de arbeidsmarkt fundamenteel zijn verschoven.”

Professor Hytner waarschuwt daarbij dat veel bedrijven het bijzonder moeilijk hebben om hun waarden en doelstellingen op een goede manier naar werknemers en externe partijen te communiceren. “Wanneer zelfs werknemers het moeilijk vinden om de waarden van de onderneming te identificeren, zal het ook niet mogelijk zijn om de boodschap bij het bredere publiek te doen aanslaan,” aldus Richard Hytner.

Volgens Karen Ancira, directeur bedrijfsmanagement bij Kentucky Fright Chicken (KFC) moeten ondernemingen niet alleen de filosofie van de millennial-generatie proberen te vatten, maar moeten ook ontwikkelings-opportuniteiten worden aangeboden om jong talent langer aan zich te binden.

“Jonge werknemers willen duidelijkheid over de concrete carrière-mogelijkheden die binnen de onderneming kunnen worden gerealiseerd,” benadrukt Ancira. “Millennials hechten aan deze opportuniteiten misschien nog meer waarde dan de vorige generaties. Ondernemingen moeten aantonen bereid te zijn om naar de jongere generatie te luisteren en daadwerkelijk een open mentaliteit te hebben aangekweekt. (Bron: Express.be)