goldfish-shark

 

Personal branding is een ’hot item’ de laatste tijd. Jezelf neerzetten als een ’merk’. Individuele marketing. Geweldig! Je kunt nog geen 20 centimeter scrollen op LinkedIn of je ontmoet alweer een volgende cursus, workshop of training op dit vlak. Weer eens: geweldig! En dat is niet volledig cynisch bedoeld. Natuurlijk is het een goede zaak dat mensen het stuurwiel van hun loopbaan in eigen handen willen nemen. Uiteraard is het fantastisch dat mensen pogingen doen zich zo goed mogelijk te profileren. Vanzelfsprekend vinden we het prachtig te zien dat mensen zich willen manifesteren. En dat men dit ook massaal wenst of doet (als er geen vraag zou zijn, zou er niet zo’n massaal aanbod zijn). Een derde maal: geweldig!

 

Waarom klinkt er dan toch cynisme in dat ’geweldig’?

Heel simpel: door ervaring. Als je via Google zoekt naar ’personal branding’ kom je een wildgroei aan ’cursussen, trainingen en zelfs Masterclasses’ tegen, die jou helpen ’je eigen merk’ zo succesvol mogelijk in de markt te zetten. ”Knoppen-trainingen”, zo noemt een goede relatie van ons dat aanbod in het algemeen (de enkele goede daargelaten). Gelijk heeft hij wel. De meeste Masterclasses en trainingen zijn niet meer (en dus ook niet minder) dan verkapte Social Media trainingen. Trainingen waarin de deelnemers leren hoe LinkedIn werkt, hoe Facebook kan bijdragen aan hun ’online identity’ of nog erger: hoe ze nog harder van de daken kunnen schreeuwen. Trainingen, die verzorgd worden door Marketeers, door Social Media Experts of zelfs goeroes en professionals die exact weten hoe de Social Media werken.

De boodschap

Cruciaal, en waar men te gemakkelijk aan voorbij gaat, is evenwel de boodschap. Wat ga je roepen? Hoe ga je je profileren? Welk imago ga je opbouwen? Maar… vooral: hoe ga je ervoor zorgen dat hetgeen je roept ook in lijn ligt met de werkelijkheid? Daar komt de eerdergenoemde ervaring door de bocht. Ervaring die toont dat zo’n 70% van de werknemers hun eigen krachtlijn niet kennen. Ervaring die leert dat de gemiddelde werkzoekende na 2 gerichte vragen spaak loopt op alle jargon dat hij of zij gebruikte in zijn eigen profilering. Ervaring, die leert dat het gros van de 45-plussers zich te zeer gedraagt als een 20-er die een kans moet krijgen. En die daarmee niet het gedrag vertonen dat geapprecieerd wordt door de markt.

Niks nieuws? Nee, zo’n 10 jaar geleden startte Intermediair online met ’tips voor sollicitatiebrieven’. Binnen no-time was iedereen ”een geweldige teamspeler, die ook uitstekend zelfstandig kan opereren, met een no-nonsense mentaliteit, maar sterk out-of-the-box denkend”. ”Bullshit bingo” kwam niet veel later op de markt. Geen toeval, ongetwijfeld.

Enfin, zoals gezegd, zijn we zeker niet tegen de workshops, cursussen of trainingen rondom Personal Branding. Maar, vooraleer je gaat leren HOE je zo veel mogelijk exposure krijgt, denk dan eerst eens na over WAAROM je dat wilt en WAT je dan wilt uiten. Een paar tips:

  • Wees realistisch Maak jezelf niet groter dan je bent, maar vooral niet te allround. Je kunt niet alles tegelijk zijn. Begrijp dat een rol van een deskundige een geheel andere is dan een manager. En, een manager weer iets heel anders is dan een projectmanager. Zoek naar balans. Hetgeen ook betekent dat je je zeker niet kleiner moet maken dan je bent.
  • Kracht en eerlijkheid Onderzoek waar je echte krachtlijn zit. Een online capaciteiten-onderzoek heb je al voor € 100,-. Ook bij ons! Zet die kwaliteiten waar je sterk in bent in de verf, maar wees eveneens eerlijk over taken die niet goed bij je passen. Ook al zoeken organisaties vaak nog naar schapen met 5 poten. Stiekem weten ze dat die niet bestaan en het maakt je krachtiger wanneer je zelf helder bent over wat men wel en niet mag verwachten, dan wanneer je krampachtiger probeert te voldoen aan een onmogelijk profiel.
  • Gedrag en vocabulaire Straal gedrag uit dat hoort bij de verwachtingen die passen bij je loopbaanfase. Let daarbij goed op de taal die je gebruikt. Die 45-plussers die nog ’kansen hopen te krijgen’ zijn hier het beste voorbeeld in. Van 45-plussers verwachten we dat kansen creëren, dat ze er staan en niet dat ze als een junior instromen. Omgekeerd: iemand met maar 3 jaar ervaring in een bepaald vak maakt zichzelf enigszins belachelijk als ’ie zich als expert bestempeld.
  • Passie Zorg voor enthousiasme. Voor warmte. Voor passie. Natuurlijk begrijpt iedereen dat er ’brood op de plank’ moet komen, maar laat dat niet doorsijpelen in jouw branding. Straal uit wat je wilt en waar je warm voor loopt en formuleer zaken positief. Zeg dus niet: ”Ik ga niet zo maar alles doen”, maar vertaal dat bijvoorbeeld naar: ”Ik wil nu de kers op de taart zetten en ben daarom kritisch om de juiste uitdaging te kiezen”.
  • Consistentie Niets is erger dan een vlag die de lading niet dekt. Een profiel van een medewerker die ’altijd op zoek is naar uitdagingen’ maar die 18 jaar op eenzelfde positie heeft gezeten, roept vragen op. Zorg dat de oneliners die je gebruikt en de beschrijving ook overeen komt met de inhoud van je CV alsook met je persoonlijkheid. Ben je eerder een solide, betrouwbare kracht die graag zekerheid heeft (negatief: een grijze muis), ga dan niet omwille van het vergroten van je kansen pretenderen dat je een dynamische en initiatiefrijke professional bent. Bij het eerste gesprek – als dat er al komt – val je onmiddellijk door de mand.

Succes met je ‘branding’!

Deze blog is geschreven door onze: Patrick van Schendel, die o.m. 15 jaar ervaring als assessor en trainer heeft.